Nyheter på Lyftare.se

Lyftare Powercamp

27 maj, 2016 22:30


Lyftare

Den 25- 28 augusti arrangerar vi Träningslägret för dig som vill träna och utveckla dig själv och din kunskapsbank inom området styrka, återhämtning och framförallt de olympiska lyften.
Du kommer att få träna 7 pass på 4 dagar med upplägg från världens största träningsmetodik.

Den 25- 28 augusti arrangerar vi Träningslägret för dig som vill träna och utveckla dig själv och din kunskapsbank inom området styrka, återhämtning och framförallt de olympiska lyften.
Du kommer att få träna 7 pass på 4 dagar med upplägg från världens största träningsmetodik som har fostrat otaliga mästare och medaljörer i sporten olympisk tyngdlyftning. Vi kommer hålla till på CrossFit Atum i Stockholm, en helt ny anläggning med utrustning i toppskick med allt från tyngdlyftningsplattformer, gymmaskiner till CF utrustning.

In och läs mer och boka din plats på länken Powercamp 2016





lyftare tipsar:

Behåll trycket mitt i foten

18 maj, 2016 10:29


1. Behåll trycket mitt i foten genom hela lyftet
2. Fullfölj draget rakt upp
3. Jobba stången mot dig (inte du mot stången) i draget efter knä

Ett bra ryck men du kommer upp på tå förtidigt och skjuter fram höften i slutdraget. Fokusera på att behålla trycket mitt i foten genom hela lyftet, behålla tyngdpunkten nära dig och inte släppa fram den efter knäpassagen. Stången skall mot dig och inte du mot stången. Fullfölj draget som ett hopp rakt upp och var tuff med att bibehålla trycket mitt i foten även i sittet.

Kämpa vidare och LYCKA TILL!

 





lyftare tipsar:

Satsa rakt ner och rakt upp i överstöt

11 maj, 2016 9:30


1. Håll upp blick och bröst i lyftet.
2. Satsa rakt ner och rakt upp i överstötssatsningen
3. Se till att få främre fot framför knät i utfallet

Frivändningen är över lag bra, du kan vara en aning mer aktiv med att hålla upp blicken och bröstet i draget. Du kan även fortsätta draget lite längre, bli helt utstäckt i ben och kropp innan du sätter dig under stången i vändningen.
Det stora är att du faller fram, tappar fram tyngdpunkten och vikten på tårna i din överstötssatsning och får på så sätt trycket och satsningen framåt i stället för uppåt och du blir tvungen att ”jaga” stången och pressa upp vikten.
Jobba med att behålla trycket i hela foten i satsningen och gå rakt ner och rakt upp i satsningen och lås ut armarna med vikten rakt ovanför dig (rakt upp i linje med nacken och uppåt/ bakom huvudet).
Sträva även efter att ha främre foten framför knät i utfallet.
Fortsätt även att jobba med rörligheten i vristerna och din bålstyrka – LYCKA TILL!





lyftare tipsar:

Korrigering av startposition i ryck

10 maj, 2016 13:26


1. Håll upp blicken och bröstet i starten och hela lyftet.
2. Starta lyftet med benen

Ett över lag ganska bra lyft, men du måste jobba tuffare med att hålla upp blicken och bröstet i starten och starta lyftet med benen.



Idag lyfter Patricia EM

13 april, 2016 10:36


Lyftare

Idag lyfter Patricia Strenius EM i Tyngdlyftning som avgörs i Norska Förde.
Du kan se henne lyfta i dag – onsdag den 13 april – i klass – 63kg A klockan 16.30 live på Eurosport eller via webblänk -nedan

Vi skickar över en rejäl lyckospark och håller alla tummar vi har – LYCKA till Patricia!

Idag lyfter Patricia Strenius EM i Tyngdlyftning som avgörs i Norska Förde.
Du kan se henne lyfta i dag – onsdag den 13 april –  i klass – 63kg A klockan 16.30 live på Eurosport eller via webblänk – klicka här.

Vi skickar över en rejäl lyckospark och håller alla tummar vi har – LYCKA till Patricia!




Teknik tips

Om Sidan

Den här sidan handlar om tyngdlyftning, Lyftare hjälper dig med tips och tricks. Är ni intresserade av att vi kommer till er och håller en workshop? Skicka ett mail till kontakt@lyftare.se.

Vill du få tips?

Skicka din film till oss eller en YouTube länk. Skriv lite om dig själv och vad du själv känner är dina utmaningar.

Du kan läsa mer om att skicka in en film.
Skicka in den genom att mail oss

Nyhetsbrev

För uppdateringar och kommande workshops och seminarier, skriv upp dig på maillistan nedan.